Sundhed og Urkraut

Generelt har kål har et lavt kalorieindhold. Hvidkål indeholder ca. 30 kcal pr. 100 g, hvilket er nogenlunde det samme som en tomat, men til forskel fra tomaten, der ikke mætter ret længe ad gangen, har kål et højt fiberindhold og mætter dermed i lang tid ad gangen. Derfor er det ideel slankemad, når maven skal fyldes, uden at kaloriekontoen løber løbsk og der et godt tilbud til vegetarer og veganere. Urkraut indeholder endvidere levende mælkesyrebakterier og betegnes som probiotica.

I 2001 definerede FAO/WHO probiotica som:”Levende mikroorganismer der når de indtages i tilstrækkelig mængde bidrager til brugerens sundhed.”

Mælkesyrebakterierne

Mælkesyrebakterierne hjælper med at nedbryde plantecellerne, så grøntsagerne bliver nemmere at fordøje. I tarmen kan mælkesyrebakterierne understøtte vores fordøjelse og afhjælpe tyktarmsproblemer som mange lider af her i Vesten. Endvidere styrker mælkesyrebakterier formodentlig immunforsvaret. Mælkesyre produkter er der mange af på markedet bla. i pilleform. Mange mælkesyrebakterier bliver inaktiveret af mavesyren. Når mælkesyrebakterierne er mere eller mindre indkapslet i kålen er der mulighed for at de bedre overlever mavesyren og stadig er aktive i tyktarmen til gavn for fordøjelsen. Til forskel fra mælkesyreprodukter i pilleform har Urkraut også den fordel at man får en række essentielle B-vitaminer, C-vitamin og K-vitamin samt bioaktive enzymer som bidrager til din sundhed. Fordelene ved at spise mælkesyre fermenterede grøntsager kan forkortes til:

  • Mælkesyre bakterier forbedrer og hjælper din fordøjelse
  • Bidrager med essentielle vitaminer og hjælper optagelse af vitaminer i tarmsystemet
  • Indholdet af enzymer er med til genoprette en god bakterieflora i tarmen
Image module

Typerne af bakterier og antallet i vores tarmsystem synes at være essentielt for vores fysiske og psykiske helbred. Det er meget ”hot” emne i den videnskabelige verden at afklare disse sammenhænge.